پرسش :

مشخصات داروی گیاهی پرسیکا(PERSICA) چیست و در چه مواردی و به چه مقدار باید مصرف شود؟


پاسخ :
اشکال دارویی :
قطره در شیشه های 30 میلی لیتری

موارد مصرف :
قطره پرسیکا در موارد زیر بکار می رود :
پیشگیری از افزایش جرم روی دندانها ، پوسیدگی دندانها ، و خونریزی امراض لثه
ضد عفونی کننده دهان
مسکن درد دندان و لثه

اجزاء فرآورده :
قطره پرسیکا از عصاره هیدروالکلی گیاهان زیر تشکیل شده است :
1- گیاه مسواک 30% Salvadora persian
2-بومادران 25% Achillea millefolium
3-نعناع 45% Mentha spicata

مواد موثره :
کلسیم ، فلوراید ، کلراید ، ترکیبات ، ایزوتیوسیانات ، تانن ، روغن های فرار (نظیر : منتول و آزولن ) و آلکالویید آکیلئن

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :

مطالعات بالینی نشان داده است که استفاده مداوم از گیاه مسواک به دلیل میزان بالای کلریاد موجب کاهش تشکیل پلاک دندان ، جلوگیری از رنگی شدن دندانها و ژنزوژیت می گردد . و ترکیبات ایزوتیوسیانات موجود دراین گیاه مانع رشد باکتریهای دهان می شود . به علاوه یمزان بالای کلسیم موجود افزایش منیزالیزاسیون و استحکام دندان می شود .
عصاره اتانولی بومادران به دلیل داشتن ترکیبات سزکویی ترپن لاکتون (آزولن) دارای اثرات ضد باکتریایی ( نظیر : استافیلوکوکوس اورئوس ، باسیلوس سابتلیس و ... ) می باشد .
همچنین مطالعات در آزمایشگاه نشان داده است که عصاره آبی بومادران دارای اثرات ضد التهابی بوده و این اثر بدلیل وجود آزولن در اسانس بومادران است . به علاوه بومادران به دلیل داشتن آکیلئین موجب کاهش زمان انعقاد خون شده و در خونریزی لثه موثر می باشد . نعناع بدلیل داشتن منتول موجب ایجاد اثر ضد درد و ضد عفونی کننده این فرآورده است .

مقدارمصرف :
-جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماریهای دهان : روزی دو نوبت هر بار 15-10 قطره را در 15 میلی لیتر آب ( 3-2 قاشق غذا خوری ) ریخته و به مدت 20 ثانیه در دهان گردش داده و سپس دور ریخته شود .
- در درمان ناراحتی های دهان و دندان و جلوگیری از هونریزی لثه : روزی 3 تا 5 نوبت هر بار 15-10 قطره را در 15 میلی لیتر آب ( 2 تا 3 قاشق غذاخوری ) ریخته و به مدت 20 ثانیه در دهان گردش داده و سپس دور ریخته شود .
- جهت جلوگیری از خونریزی و عفونت بعد از کشیدن دندان و جراحی ها : به مدت 2 تا 4 روز ، هر روز 5-4 نوبت ، هر بار 40-30 قطره را در 15 میلی لیتر آب ( 2 تا 3 قاشق غذاخوری ) ریخته و به مدت 20 ثانیه در دهان گردش داده و سپس دور ریخته شود .

عوارض جانبی :
در افراد حساس به نعناع و بومادران احتمال بروز واکنشهای آلرژیک وجود دارد .
مصرف در حاملگی وشیردهی :
ایمنی مصرف این فرآورده در دروان بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار آن باید سنجیده شود .
irteb.com